Fellow Friends

08 March 2013

Mental Breakdown

Assalamualaikum wbt.

Pejam celik dah dekat sebulan naik sem baru. Sem 4 ni memang penuh dengan cabaran yang aku sendiri tak duga. Macam-macam lah yang aku kena fikirkan. Aku bukan nak menidakkan atau mengeluh dengan semua ni, tapi kadang-kadang tu aku rasa aku tak cukup kuat untuk hadapi semua benda ni...SEORANG DIRI... Sekarang pon aku cuma ada DIA tempat aku mengadu luah kegusaran hati ni...

Aku malas nak cerita, tapi beban terlalu perit untuk aku pikul. Nampaknya belogg ni sekali lagi jadi medium untuk aku "transfer" beban yang aku tanggung selama ni.

Memang menguji mental supaya bertindak mengikut waras akal (ayat apsal skema sangat nihh). Mula dengan konflik peribadi, antara dua jiwa. akhirnya tersungkur. Bak orang dulu-dulu(sekarang pon masih relevan pakai ayat ni) sangka panas sampai ke petang, hujan plak tengah hari tak diduga. Camtu lah apa yang terjadi kat aku. Apalah nasib kan, konon jadi pencinta setia. last-last bercinta la aku sorang-sorang dengan bayang-bayang. Perit untuk aku sebenarnya, boleh jugak dikatakan pisang berbuah dua kali. Thats why kali ni aku lebih malu. Malu kat famili, malu kat kawan-kawan. semua duk cocok-cocok petik nama dia... Aku dalam hati mampu sedih dan berduka. Namun refleksi di wajah mampu lagi beri senyuman kepada mereka-mereka itu. Cuma kata-kata dari mulut tak lagi terluah. Habis kuat pon aku tuka topik cita benda lain. Tuhan tu Maha Adil dan Maha Mengetahui. DIA tahu apa yang terbaik untuk aku dan apa yang baik untuk dia. Mungkin dah ini jalannya. Aku mungkin tak nampak dulu. Sebab tu DIA bagi aku nampak terang-terang sekarang. Sekarang ni aku masih dalam proses untuk menstabilkan emosi dan mental yang masih lagi berkecamuk. Kat DIA jelah yang aku mampu mintak. Doa dan mohon agar hati ni kuat dan tenang terima segala dugaan.

Untuk kali ini jugak aku belajar benda baru dalam hidup. Jangan letakkan harapan yang terlalu tinggi terhadap sesuatu. Kat situ aku dah "fail" dah. Harapan dan angan-angan menggunung aku letakkan dalam perhubungan yang sebelum ni. itu yang bila jatuh bukan lagi terduduk, tapi tersungkur rebah. Dengan berbekalkan cebisan semangat yang ada ni, aku berusaha untuk bangkit. Dan aku mengaku, aku terlalu sayang akan perhubungan ni. Tapi skrip sama masih berulang kembali. Aku tak mintak banyak dari kau lepas ni. Cukup kau tahu yang aku tak pernah jatuh cinta macam mana aku "fall in love" dengan kau. Dan sebagai refleksinya, aku pon tak pernah sakit tersungkur macam ni. I meant it!

Tapi banyak benda aku bole belajar dari situasi ni. Apa yang aku harapkan kau belajar lah dari kesilapan yang dah kita lakukan ni. Dan tolonglah, aku merayu. Jangan kau ulang skrip yang sama kat mana-mana lelaki yang ada dalam hidup kau lepas ni. Sebab sakit dia sukar untuk aku gambarkan. Cukuplah sekali. belajar lah dari pengalaman lepas. Apa yang aku boleh katakan. Aku masih ada hati perasaan untuk maafkan segala salah silap yang pernah kau lakukan dulu. Aku pon berharap kau dapat maafkan segala kekurangan aku selama perkenalan kita. Cuma jujur aku aktakan di sini, amat sukar untuk aku lupakan semua ni. Mungkin kekal dalam ingatan sepanjang hayat. aku terlalu sakit untuk hadap semua ni. itu yang aku nak kat tahu.....

Emo la pulak..haihh... benda da lepas toksah dikenang...itu yang aku cuba "reverse psychology" kat diri sendiri. Semoga aku berjaya..Amin

Tamat sudah babak sakit mental satu!

Baru habis babak 1 timbul pulak babak 2. Dugaan besar Kau bagi kat aku Ya Allah. Tapi aku percaya. Kau takkan bagi dugaan yang aku tak mampu tanggung!

Babak dua macam biasa lah, rutin tiap-tiap semester. Bila ada assignment ada lah small group. Bila ada small group ada lah ahli group. Bila ada ahli group banyak lah idea. Dan macam-macam lagi lah sampai bole bertekat apa semua. Terus terang aku cakap. Aku memang tak "perfect". Aku sangat hargai if anda-anda semua baik "coursemate" dan jugak kawan-kawan lain. Tapi tegur tu biarlah berbahasa, berperi kemanusiaan. Jangan ikutkan emosi. Bila ikut emosi, benda kecik boleh jadi bapak segala masalah. Dan bila situasi ni berlaku, otomatik aku akan pressure. dan secara otomatik jugak aku makin sakit hati nak buat kerja. Dan sebab itu jugaklah masalah-masalah lain akan timbul. Aku tak mintak semua tu. aku pon tahu anda-anda semua pon taknak benda-benda macam ni berlaku. Jadi boleh relax tak? Aku tahu akan bidang tugas aku. dan aku nak korang semua tahu aku ni ada perasaan. Apa hina sangat ke aku ni? teruk sangat ke aku ni sampai korang boleh label aku jenis tak buat kerja apa semua. Dear friends... ini lah padahnya bila kau letakkan satu tanggapan negatif kat kawan kau ni. seboleh-boleh kau nak cari salah dia. seboleh-boleh kau nak pertikai idea dia. Apa benda semua ni? Aku tak faham! Kita semua ni aku da anggap macam adik beradik. Susah sama bantu senang sama rasa. Aku pon tak lari dari buat silap. Kadang-kadang aku rasa setimpal ke salah aku sampai aku terima nasib macam gini. Seriously benda ni buat aku down. Ibarat dah jatuh, terduduk..pahtu kena plak hempap dengan pelepah kelapa! Aku nak "highlight"kan kat sini, aku tak kesah kau nak tegur salah silap aku. malah dialu-alukan. Tapi tolonglah, jangan kau terus jatuhkan hukum. Kau fikirlah balik. Kalau kau kat tempat aku, macam mana rasanya. Aku pon nak bahagia! aku nak kawan-kawan untuk aku gelak tawa hilangkan "stress". Tapi bila jadi macam gini, makin bertambah sakit jiwa aku. Tak malu aku katakan, aku lagi sedih sampai menitis airmata bila fikir kawan-kawan aku macam ni. Aku rela ditinggal awek asalkan kawan-kawan ada support aku!

And last but not least. Kau jangan agungkan sangat pointer tinggi menggunung. Memang tak salah kau nak kejar pointer, nak assignment full mark, carry mark highest. Tapi please la, kau tak kan ke mana if hubungan kau dengan kawan-kawan hancur terabur. kawan yang baik akan tarik kawan dia supaya sama-sama berdiri dengan dia. Bukan menghina mencerca kawan dia supaya boleh capai apa yang dia nak! Aku belajar semua ni dari pengalaman sendiri. Di mana suatu masa dulu aku berada paling atas. Tapi sebab aku lupa yang aku ada kawan-kawan yang perlu support aku. aku sendiri yang terjatuh terduduk. aku harap sangat benda ni tak kan berpanjangan. aku pun harap DIA dapat tolong aku dalam hal ni. In Shaa Allah.

Sekian saja cebisan mental breakdown aku untuk pembuka tirai hidup tahun 2013!
ROCK!
Salam


p/s: aku selitakn sekali lagu ni...malas nak ulas...dengar jelah..*sabarlah wahai hati.Allah masih di sisi

1 comments:

SKEEPMIESTER said...

ko macam perlukan ahli bilik 3 je..... wasapp je weh..kitorang ade................. untuk membahan

HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...