Fellow Friends

13 October 2021

Ceritera 2021 Berbaki

Heyy whats up guys! Assalamualaikum!

Semoga semua dalam keadaan baik-baik saja. Allahu. Covid ni memang bagi kesan ketara kat semua orang. Aku pun naik malas nak update apa-apa. Blog ni aku bukak jugak tapi secara berkala. Cuma nak menaip tu Allahu penat taktau cemana nak habaq. Rasa ada je benda nak diceritakan tapi takde mood. Haa camtu la lebih kurang.

Sepanjang PKP segala bagai ni pun aku ada jugak duk buat #CoretanPKP kat socmed aku. Memang tu jela nukilan aku masa tu. Nak taip dekat blog tapi tak kesampaian. Termasuklah komitmen tugas dan kerja pun membataskan. Harini aku gagahkan jua untuk update. Alang-alang dah ada mood nak menaip ni. So aku cincai jela untuk posting kali ini. Aku pun tak sure ada lagi ke menyinggah ke sini. Maklumlah blog ni oldskol dah. Hahaha. Tapi nilai sentimental value kat sini tinggi yang amat. So aku pecahkan beberapa cerita kat bawah ni sementara duk ada lalu kat aku punya ingatan.

Kisah 1: Covid oh Covid

Kita semua sedia maklum, kita hampir menang dah tahun lepas. Aku dan kawan-kawan pun sempat memeriahkan keadaan buat reunion Bilik Tiga ke Penang sambil Bachelor Party Amad. And now Amad dah jadi bapak dah pun. Punya la lama lepas wedding then stuck PKP lagi sekali. Jahanam. Aku pun last balik kampung last Disember 2019 sebelum Krismas. Ni tahun ni gigil juga nak balik. Cuma alhamdulillah rezeki aku Julai haritu parents aku dapat appointment vaksin, so aku cuba jela mohon pulang. Alhamdulillah dapat balik sekejap. Cerita Covid lain pula adalah berita tentang kawan sekerja aku Maizatul kena covid. Member dah la time tu tunggu hari nak bersalin. Tau-tau dapat khabar dari Nadia yg Mai intubated stage 4. Allahu. Time tu menung la kejap. Tapi alhamdulillah semuanya dipermudahkan, berjaya lahirkan baby boy, Mai pun makin okay. Alhamdulillah. Bila orang terdekat yang kena and kena teruk ni memang terasa la. Lagi pasal Covid aku rasa takde apa melainkan aku baru 2 kali kena swab. satu sebab nak balik Johor satu lagi sebab kontak rapat. Yang kontak rapat tu sebab aku direzekikan untuk bersama-sama para frontliners bertugas di PPV. Oh last but not least, aku pun dah vaksin Mei & Julai lepas. Astra Zeneca clan ya guys. Hehehe.

Kisah 2: Keindahan dalam Kesulitan

Kisah ni amat menarik la kot untuk aku. Tahun 2021, tahun yang memberi seribu kebaikan yang aku patut dan sentiasa perlu syukuri. Daripada awal tahun aku cuba cari apa yang aku boleh tambahbaik, improve value diri aku, gain knowledge etc. Tak semena-mena aku ditemukan dengan insan yang bernama Iman. Pertemuan yang sekejap sahaja tapi impak dia masyaAllah sampai hari ini terasa. Bukan sebab feeling ke apa. Satu soalan yang beliau tanya kat aku mengetuk jiwa sanubari. "you betul-betul dah ready ke nak kawen?". Soalan yang simple tapi buatkan aku fikir dan termenung jugak hahaha. Tapi alhamdulillah hasil persoalan tu jugak la aku cuba gain knowledge dalam investment, and financial management. Kemudian takdir Tuhan membawa aku kepada komitmen property. Allahu. Nikmat apa lagi nak didustakan? Dalam kesulitan orang sekeliling ada yang takde kerja, ada yang makan pun berkais. Aku dimudahkan untuk own first house. Allahu. Dalam keindahan ni aku berterima kasih dekat Iman, dengan satu soalan tu saja buatkan aku berfikir kat mana aku perlu improve. Kemudian aku dikurniakan Memento Box as my not so first into business. Cuma yang ni nampak lah hasilnya, hasil daripada masuk kelas, invest untuk dapatkan ilmu sebagainya. Lima bulan dah Memento Box berjalan, aku pun direzekikan ada partner yang sekepala, ada kimia. Senang bekerja dan berurusan. Tak malu untuk aku bagitau, lima bulan dah bergerak Memento Box ni keseluruhan jualan berjaya secured half of 100k. Alhamdulillah. Boleh la bersih buat bayar utiliti, petrol dan sebagainya. Ya, last but not least keindahan yang sama berlaku tahun ni, to be exact 27 September aku dapat surat secured placement kat tempat kerja sekarang. Alhamdulillah.

Kisah 3: Rezeki Mereka Di Situ, Rezeki Aku Di Sini

Kisah ketiga pula tak lain tak bukan perihal jodoh, pertemuan takdir Tuhan menentukan. Cliche punya ayat kan. Tapi hakikatnya begitulah. Adik-Adik aku alhamdulillah dah melangkah ke fasa baru dalam kehidupan mereka. Fasa perkahwinan. Rezeki mereka. Aku tumpang gembira. Yang tak happynya aku pula la yang kena pressure sebab tinggal aku sorang je belum lagi hahahaa. Hakikat yang pahit untuk ditelan. Mereka nampak aku masih belum move on dengan kisah-kisah lama. Hakikatnya kisah-kisah lama tu dah aku letak dekat satu sudut kat ruang hati aku. Mana mungkin setiap momen boleh dilupakan sebegitu saja. Kan? Tapi dalam masa yang sama aku pun put an effort, cuba kenal orang tu orang ni. Cuma kali ini agak trauma la sebab tu aku tak introduce kat parents aku. Lepas tu dengan Covid nak expect apa enn. Begitulah cabaran. Tengok orang lain dimudahkan urusan, kawen time PKP. Gila tak seronok bro. Jimat bagai. Ni aku punya majlis esok lusa confirm-confirm kena buat sebab dah adik aku tak sempat buat majlis nak jemput sedara mara. Pishang matt. Aku pun mohon doakan untuk aku dipermudahkan urusan jodoh ni yang mana tengah baca posting ni ya. Aku sendiri pun tak rasa aku ready lagi. Cuma bila aku dah put effort untuk upgrade personal life aku, personal goals aku. Sikit banyak aku confident untuk ada someone untuk share kehidupan sama-sama. Di sini aku mengharapkan magis dari universe ni dan semestinya Tuhan Yang Maha Esa, aku berharap untuk kenal lebih dalam saudari Iman ni. Cuma sekarang jalan masih tak ada. Doakan aku ya guys. Dalam masa sama aku keep berkawan dengan semua. Doakan aku guys. I really need your help. Just in case muncul beliau, aku tak tau nak cakap apa dah. Terkelu hahaha. Semoga Tuhan mengizinkan. Kalau bukan dia pun aku redha. Benda bukan sekali hadap benda-benda camni. Hahaha. Kental tak kental. Bila sorang-sorang menung jugak brader. Ya habis dah tu takat sini dulu.


Begitulah ceritera untuk baki kurang 100 hari nak melangkah ke 2022. Aku doakan korang juga dipermudahkan. Kalau korang lalui struggle sepanjang tahun ni, aku doakan ada sinar di depan nanti. Trust the process! Salam damai. Sampai jumpa lagi. Challo


Nick Casper

12.20 pagi

13/10/2021

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...